Marraskuun viides päivä 1903 tapahtui Savon radalla murheellinen onnettomuus, joka veti kinansaarelaisten mielet synkiksi. Saaren asukas, vanhemman puoleinen laivantekijä Huovilan Taavi eli Kuuro-Taavi oli varoitteluista huolimatta taas kerran kulkenut rataa pitkin Hillosesta kohti Kirjokiveä, ja jäänyt junan alle. Kotkan sanomat kirjoitti 10.11.1903, että Kuuro-Taavi oli jo kahdesti aiemminkin meinannut jäädä radalla kävellessään junan alle. "On surkeata, että kuurotkin tunkeutuvat kävelylle rautatielle, missä heille varsin usein käypi noin onnettomasti lausuu kirjoittaja ehdottaen suurempia sakkoja radalla kulkemisesta."
25.10.2010
"Junnailijan pilli ilimoo jo viilsi..."
1800-luvun lopulla Repovedellä alkoi kuulua kummia. Savon rata oli päätetty rakentaa Kouvolan ja Kuopion välille. Muutaman vuoden aikana 1887 - 1889 ratatyömaalla nähtiin vaikka minkälaista topparoikkaa. Lokakuun ensimmäisenä päivänä 1889 Savon rata vihittiin virallisesti käyttöön ja pian höyryveturit kuljettivat matkustavaisia myös Repovedellä. Aikojen saatossa Ukko-Pekkakin vaihtui dieseliin ja 1984 Savon rata saatiin sähköistettyä. Junakyydeistä paikallisille asukkaille iloa kesti reilut sata vuotta, viimeisen kerran juna pysähtyi Kouvolan ja Mäntyharjun välillä vuonna 2002. Savon radasta on tehty myös vuonna 1953 elokuva Lentävä Kalakukko.
Tagit:
kinansaari,
savon rata