Vanhan tarinan mukaan herra Elving kulki usein junalla Woikkaalle tarkastamaan tehtaansa toimintaa. Höyryveturilla pitkähkö matka Tihvetiltä Woikkaalle sujui rattoisasti ja nopeasti, vanhoilliseen hevoskyytiin verrattuna. Patruuna odotteli usein Mikkelistä tulevaa junaa seisakkeen laidalla seisten ja kävelykeppiinsä nojaillen. Saapuvan junan oli kohdistettava matkustajavaunun oviaukko juuri patruunan jalkojen eteen, koska herra Elvingillä ei ollut aikomustakaan siirtyä, ei vasempaan eikä oikealle. Jos junankujettajalla oli mennyt jarrutus myöhäiseksi, oli sen peruutettava raskas höyryveturi vaunuineen juuri tarkalleen oikeaan kohtaan, jotta patruuna suostui nousemaan kyytiin.
28.11.2010
Tihvetin Hovi
Pian junaradan ja höyryvetureiden myötä Repoveden maille tuli myös hienompaakin väkeä. Rudolf Bernand Elving (1849-1927) rakensi 1800-luvun lopulla Tihvetjärven äärelle, kauniin niemen kärkeen Kirjokiven kartanon. Paikallisessa kielessä Kirjokiven kartanosta on käytetty myös nimeä Tihvetin hovi. Herra Elving oli aikanaan menestyksekäs yritysjuristi, joka perusti Voikkaalle vuonna 1896 puuhiomon sekä paperitehtaan. Woikkaan tehdas kasvoi patruuna Elvingin johdolla aikakautensa moderneimmaiksi sekä Suomen suurimmaksi paperitehtaaksi. Woikkaan tehtaanpatruunan kartano sijaitsi aivan uuden Savonradan varressa ja patruunalla oli kartanon pihapiirissä myös oma junaseisake.
Tagit:
elving,
kirjokiven kartano,
savon rata,
tihvetjärvi